Esittelyssä LinkedIn

LinkedIn – Mikä se on?

LinkedIn on http://www.linkedin.com osoitteen takaa löytyvä verkostoitumisväline. Se on maailman suurin Internetissä toimiva työelämän tarkoituksiin luotu verkosto. LinkedIn eroaa esimerkiksi Facebookista siinä, että se on perustettu nimenomaan työelämän ja ”ammattilaisten” verkostoitumiseen. Se ei ole panostanut niin sanottuun sosiaaliseen hengailuun, vaan enemmänkin työelämässä hyödyllisiin seikkoihin, kuten vaikkapa bisneskontaktien keräämiseen. Palvelun tarkoituksena on toimia eräänlaisena työnhakijoiden ja työntekijöiden kohtaamispaikkana. LinkedIn käyttäjät voisivat verkoston avulla löytää mahdollisia työkumppaneita, ja vaihtaa viestejä muiden verkoston jäsenten kanssa. LinkedIn onkin ehkä yksi helpoimpia ja kenties tehokkaimpia tapoja lisätä sekä yrityksen, että yksittäisen työntekijän näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Kun Facebook nähdään pitkälti viihteellisenä ja jopa ajanhukkana, voi LinkedIn tarjota hyvän foorumin työelämän ja sosiaalisen median yhdistämiseen. Unohtamatta tietenkään blogeja, Twitteriä ja muita yleisimpiä sosiaalisen median työkaluja.

LinkedIn – Hyödyllisyys?

LinkedIn hyödyllisyys työelämän verkostoitumisvälineenä jakaa mielipiteitä: ”Käytännössä harva jäsen on edistänyt uraansa LinkedInin kautta, ja monille siitä muodostunut pelkkä kilpailu – kuka saa eniten kontakteja.” (Toikkanen & Rongas 2011). Toisaalta, Tolvasen (2011) mielestä palvelu elää uutta kevättään Suomessa, ainakin web-ammattilaisten keskuudessa. Myös Auramo (2010) näkee LinkedInin merkityksen työnhaun välineenä kasvavan jatkuvasti. Hänen mukaan tietyt yritykset haluavat cv:t ainoastaan LinkedIn-muodossa. Palvelun soveltuvuus riippuu varmasti myös yrityksen tai työntekijän alasta, ja siitä onko ovatko oma ”todellinen” verkosto ja yhteistyökumppanit jo mukana. Esimerkiksi juuri tietotyöläisten alalla sosiaalisen median, ja täten myös linkedInin käyttö on todennäköisesti suositumpaa kuin vaikkapa aloilla joilla jo pelkän tietotekniikan käyttö ei ole arkipäivää. Mutta eihän mikään estä olemasta suunnan-näyttäjä.

LinkedIn – Miksi ja Miten?

Kuten sanottu, LinkedIn palvelun perimmäisenä tarkoituksena on oman osaamisensa markkinointi. Toisin sanoen ammatillisen profiilin luonti. Tämä tapahtuu muun muassa omien taustatietojen, kuten työkokemuksen ja koulutuksen listaamisen, suositusten ja kontaktiverkoston avulla. Palvelun henkilökohtainen profiili muistuttaakin CV:tä. LinkedIn-palvelun soveltuvuus suomalaiseen työelämään ja kulttuuriin on osittain ristiriitainen. LinkedIn noudattaa ja perustuu pitkälti yhdysvaltalaiseen mentaliteettiin ja kulttuuriin. Rongaksen (2010) mukaan suomalaisen käyttäjän profiili jää helposti puutteelliseksi, sillä kaikki palvelun toiminnot eivät ole suomalaiselle käyttäjälle luontevia, esimerkkinä vaikkapa suositusten pyytäminen työtuttavalta, tai ammatillinen verkostoituminen palvelussa niin, että muut näkevät, kuka tuntee kenet. Tietenkin on otettava huomioon mahdolliset erot sukupolvien välillä; sosiaalisesta elämästä tutun palvelun käyttö myös työelämän tarkoituksiin voi olla helpompaa Facebook-sukupolvelle kuin saunan lauteilla viinapullojen avulla verkostoitumisen hoitaneille keski-ikäisille teollisuuspampuille.
LinkedIn toiminnot ja rakenne ovat pitkälti samankaltaisia Facebookin kanssa. Käytännöllisimmistä ominaisuuksina mainittakoot omista kontakteista syntyvä kätevä osoitekirja sekä mahdollisuus integroida palvelu vaikkapa selaimen työkalupalkkiin.

Hyödyllinen opas LinkedIn-palvelun käyttöön:

Sosiaalisen median ilmiöt – LinkedIn

AVO-hanke – Anne Rongas 2010

(Creative Commons Nimeä-Tarttuva 3.0 Suomi)

https://docs.google.com/present/view?id=ddrw6qz2_2281dnqvcqfd



Miten kannattaa aloittaa?

  • Ajattele LinkedIn avoimena CV:nä
  • Tee profiilisivusta sellainen, että se välittää persoonastasi ainakin pienen äänensävyn, voit liikutella elementtejä profiilisivulla ja lisätä sisältöjä muualta verkosta
  • Yksinkertainen on aina kaunista, verkossa ihmiset lukevat silmäillen
  • Lisää kontakteja, tuttaviesi kontakteista löydät varmasti tuttavia, palvelun tarjoamaan sähköpostin osoitearkiston perkaamiseen kannattaa suhtautua varovaisesti (kuten kaikissa sosiaalisen median palveluissa, tietoturvan vuoksi)
  • Lisää LinkedIn-profiilisi esmerkiksi sähköpostin automaattiseen allekirjoitukseen
  • Päivitä profiiliasi aina tarpeen tullen

LinkedIn – Faktat

Jäsenet

  • Yli 90 miljoonaa jäsentä maailmanlaajuisesti, joista 20 miljoonaa Euroopassa (tammikuu 2011)
  • Euroopan jäsenet keskittyneet Isoon-Britanniaan, jossa yli 5 miljoona jäsentä
  • Kaikkien yhdysvaltalaisessa Fortune 500 listauksessa olevien yritysten johtajat löytyvät LinkedInistä
  • Yli miljoonalla yrityksellä on oma profiili palvelussa
  • Jäsenmäärä kasvaa keskimäärin miljoonalla kahdentoista päivän välein

Yritys

  • Perustettin vuonna 2002
  • Yksityisesti omistettu
  • Viadeo ja XING pahimmat kilpailijat

Sivusto

  • Aloitti toimintansa vuonna 2003
  • Saatavilla kuudella kielellä, ei suomeksi
  • Kuukaudessa 30,7 miljoonaa yksittäistä kävijää Yhdysvalloissa, 70,5 miljoonaa globaalisti

Oletko sinä jo LinkedInissä? LinkedIn on saatavilla myös mobiilisovelluksena.

Palvelun perusesittely: http://press.linkedin.com/

LinkedIn YouTube-kanava: http://www.youtube.com/user/LinkedIn

  1. Ei kommentteja.
  1. No trackbacks yet.

Jätä kommentti